O-Verstappen: zo klinkt de nieuwe reclame van Ziggo waarin onze nieuwe nationale snelheidsmaniak Max Verstappen vooral het advies geeft om leunend achterover te gaan zitten terwijl alles voor je geregeld wordt. Een mooi beeld van de staat van de datagedreven overheid.
Terwijl de datarevolutie om ons heen grijpt, lijkt het wel of de overheid links en rechts wordt ingehaald. Toegegeven: her en der rijden bij de overheid wat mooie (test)autootjes rond, maar de snelheid zit er nog niet in, vooral omdat we steeds maar opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn. De verleiding is groot om onze eigen testautootjes te vergelijken met de glimmende bolides die ons worden aangeboden en die wel de snelheid opleveren die we zoeken. O-Verstappen, ‘kom bij ons’ is de luide roep die klinkt. Maar geven we dan opnieuw het stuur uit handen; rijden we in een oude valkuil?
Ik denk dat er een alternatieve route mogelijk is. Weg van het gepruts in lokale schuurtjes èn weg van het volledig uit handen geven. Het wordt de hoogste tijd om tekentafelideeën en filosofische verkenningen om te zetten in echte actie. En als we dan toch zo her en der een wiel moeten uitvinden laten we dat dan op zijn minst samen doen.
‘Stop met het gepruts in lokale schuurtjes, laten we het samen doen’
Zou een (landelijk) datalab waarin we de kracht van de wetenschappelijke wereld, de kennis binnen de overheid en de technologische slagkracht van startups en bedrijven aan elkaar verbinden een oplossing zijn? Een aantal keren hebben we zelf een paar mooie testautootjes laten rijden, bijvoorbeeld in de samenwerking tussen diverse gemeenten, jeugdzorginstanties en een consortium van (big) data-bedrijven rondom de problematiek van pleegzorg in combinatie met schulden. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook daar toch een beetje knutselen in de schuur bleef. In een volledig ingericht datalab zijn we wel in staat om op een gestructureerde wijze aan de slag te gaan. Met een innovatieve methodiek die wordt ondersteund door de modernste tools en technische voorzieningen.
De tijd van experimenten is voorbij, het is tijd om datagedreven aan de slag te gaan met concrete beleids- en uitvoeringsvraagstukken. Wie doet er mee? Als u belangstelling hebt kunt u contact opnemen met Eric de Kruik: eric.dekruik@kinggemeenten.nl.
Geef een reactie