Jouke de Vries, hoogleraar Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), kijkt terug op zijn recente ervaringen als universiteitsbestuurder, met nadruk op de coronaperiode.
De Vereniging voor Bestuurskunde (VB) brengt een serie video’s uit, genaamd Special State of Science. In deze video’s gaan hoogleraren bestuurskunde in op de lessen die we kunnen trekken uit de Covid-19-crisis.
Voordat de coronacrisis uitbrak had de Vries al veel aan de bestuurskunde, met nadruk op inzichten over hoe je grote en complexe professionele organisaties aanstuurt. Je hebt te maken met hoogopgeleide, ‘eigenwijze’ mensen; je moet weten wat er decentraal, binnen faculteiten speelt; je moet het evenwicht centraal-decentraal bewaken; je moet inspelen op bottom-up initiatieven; je moet mensen overtuigen en je moet retorisch leiderschap tonen. Maar toen de crisis uitbrak werd de bestuurskunde pas echt belangrijk, met name de theorieën rond crisismanagement en crisisorganisaties. Dan blijkt dat processen op lange termijn opeens in de wacht staan en dat er een crisisorganisatie geactiveerd moet worden, die heel centraal en snel handelt, maar wel met afstemming en legitimiteit. Dan blijkt dat de veiligheidsregio ertoe doet, inclusief de bepalende rol van de burgemeester (van Groningen), en dat je je aan regels hebt te houden en je moet anticiperen op nieuwe regels, die vooral ook van het kabinet komen. Dan blijkt ook hoe open een publieke instelling is en hoe zeer de media er bovenop zit, terwijl de organisatie als zodanig gesloten is. Overigens is het weer openen van een universiteit complexer dan het sluiten ervan, stelt De Vries.
*Zie OMOOC.nl voor colleges en webinars in tijden van de coronacrisis en de website van de Vereniging voor Bestuurskunde voor meer informatie over de Special State of Science reeks.
Geef een reactie