‘Voor deze vacature zoeken we iemand met affiniteit met big data’. Het lijkt wel of nagenoeg elke vacature waarbij het gaat om beleid en informatie een verwijzing bevat naar het werken met big data. Waar er enkele jaren geleden nog nauwelijks over gesproken werd, lijkt het nu bijna ongehoord om er als organisatie niets mee te doen. En wellicht hebben we al in heel wat presentaties gehoord wat big data is. Wellicht kunnen we, naast de eigenschappen Volume, Variety en Velocity, zelfs de vierde, vijfde, zesde of zevende V wel benoemen en is het wachten op het moment dat er een slimme adviseur langskomt die trots de 8e V aan ons uit komt leggen. Maar is dat waar het bij big data om gaat?
‘Wat is affiniteit met big data?’
En daarom mijn vraag: wat is dan affiniteit met big data? Soms lijkt het wel of we enthousiast aan de slag gaan met grotere databestanden en ongestructureerde data, maar eigenlijk veelal onbewust toch snel een oude weg inslaan met nieuwe gegevens. Ondanks dat ik toch al weer enige jaren met dit onderwerp bezig ben en ik mezelf best wel beschouw als een “buiten het doosje” denker kom ik mezelf nog regelmatig tegen. Ik zit dan in een gesprek met een paar data science studenten die me iets proberen uit te leggen en maak dan een opmerking “maar heb je niet ook… nodig?”. Met enig medelijden word ik dan aangekeken en uit pure sympathie met mijn goede bedoeling, leggen ze toch nog een keer uit dat ik denk als iemand uit de het vorige decennium. Dat ik denk in een paradigma dat niet meer past bij de nieuwe manier van aan de slag gaan met het vraagstuk. Dat ik eigenlijk nog steeds niet echt begrijp waar het over gaat. Ik merk dat ik erg gewend ben om op een bepaalde manier te denken, op een bepaalde manier iets te zien (waar is het staafdiagram?) en daarmee op een bepaalde manier iets tot me te nemen.
‘Soms moet ik ook even zwijgen en echt luisteren’
En om te horen waar het over gaat moet ik vooral soms ook even zwijgen en echt luisteren. Eindelijk begin ik te begrijpen waar het bij big data nu echt overgaat. En dat is eigenlijk niet over de data, hoe big dan ook… het gaat over de kansen om met data aan de slag te gaan vanuit een meervoudige benadering. Big Data Analytics biedt de kans om op nieuwe manieren en van meerdere kanten naar een vraagstelling te kijken. Maar om onze klassieke, soms enkelvoudige, lineaire methode kwijt te raken moeten we soms ook loslaten: loslaten wat wij gewend zijn en loslaten wat wij zo prettig vinden.
Geef een reactie