De gemeente Velsen wil graag dat meer jongeren(18-24 jaar) gaan stemmen. Met name burgemeester Frank Dales wil de opkomst onder deze zogeheten first and second voters vergroten. Ianthe Dickhoff legt uit welke acties de gemeente heeft ondernomen om dat voor elkaar te krijgen.
Binnen gemeente Velsen zijn we op 17 januari gestart met een socialmedia-campagne, om in twee maanden tijd berichten over de verkiezingen uit te zetten en gaandeweg in aantal te doen toenemen. We communiceren via Facebook, Twitter en Instagram. We sluiten aan op landelijke hashtags zoals #GR2018 en #elkestemtelt. We hanteren ook een lokale hashtag, genaamd #Velsenindestemming. We hebben de lokale politiek en pers ook uitgenodigd om aan te sluiten op deze hashtags, om zo het gezamenlijk bereik te vergroten.
Onze socialmedia-campagne informeert over de verkiezingen, het referendum, het stemmen en de stempas. Ook geven we via video’s meer informatie over de stemhulp Velsen.MijnStem.nl en hoe je daarmee kunt bepalen waarop je wilt stemmen. De lancering van de stemhulp vond plaats in de publiekshal; de fractievoorzitters van de verkiesbare partijen lichten elk een stelling uit die belangrijk is voor de partij. Dit alles is gefilmd door de lokale nieuwszender en via de pers en social media verspreid. Van ProDemos zetten we animaties in over wat de gemeenteraad precies doet, waarom je zou moeten gaan stemmen, wat er met je stem gebeurt na de verkiezingen, enzovoort. Binnenkort hebben we nog een aantal video’s over hoe lokale jonge kiezers naar de lokale verkiezingsthema’s kijken. We zetten selectief promotie van berichten op social media in.
Geef een reactie